تدوین الگوی یکپارچه سازی نظام آمارهای ثبتی آموزش و پرورش با استفاده از مدل (GSBPM)
کد مقاله : 1196-CNF-FULL
نویسندگان:
مهدی کمری *1، شیرین جعفری2، سید حسن حسینی قلعه سری3، رحمان عیسی زاده4
1کارشناس مسئول آمار مرکز برنامه ریزی وزارت آموزش پرورش
2کارشناس برنامه ریزی امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان برنامه و بودجه
3کارشناس مسول تحول اداری وزارت آموزش و پرورش
4رئیس گروه هوشمند سازی وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله:
آمار و اطلاعات دقیق، جامع و به‌هنگام از ابزارهای کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است و امروزه سهولت در دسترسی و یکپارچگی داده‌ها و اطلاعات از جمله مهم‌ترین شاخص‌های کیفی نظام آمارهای ثبتی ‌در کشورهای پیشرفته، به حساب می‌آید، بدین منظور استاندارد‌سازی فرایند‌های تولید و انتشار آمار در دستگاه های اجرایی، با هدف توسعه و ارتقای نظام آماری، توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا UNECE با معرفی مدل GSBPM توصیه شده است.
نظام آمارهای ثبتی وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان داده محور با زیرساخت‌های مناسب، از جایگاه نسبتاً مطلوبی در کشور برخوردار است، لکن انسجام بین سامانه‌ها و نظام‌های آماری موجود؛ کاهش هزینه‌ها، عدم اتلاف زمان و افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت. با توجه به این‌که وجود پیوند بین داده‌ها از منابع مختلف (دانش‌آموز، معلم، مدرسه و ...)، امکان تحلیل چند وجهی اطلاعات را میسر می‌سازد، بنابراین ایجاد یکپارچگی و انسجام در سامانه‌های فعلی مبتنی بر فناوری‌های نوین آموزش و پرورش نیازمند تدوین الگوی مناسب است که در این مقاله با تمرکز بر مراحل نظام آمارهای ثبتی آموزش و پرورش و مقایسه آن با زیر فرایندهای مدل GSBPM ، پیشنهاد مدل یکپارچه سازی اطلاعات از مراحل مختلف نظام مدیریت اطلاعات آموزش ESMIS با شروع از نظام مدیریت مدرسه SMISتا مرحله انتشار اطلاعات و انتقال به سیستم حقوق ارایه می شود.
کلیدواژه ها:
یکپارچه سازی، مدل عمومی فرایند کسب و کار آماری(GSBPM)
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login