امکان سنجی واگذاری اختیارات امور مالی و بودجه ریزی به مدارس با رویکرد مدرسه محوری (مطالعه موردی: دبیرستانهای شهر تهران)
کد مقاله : 1136-CNF-FULL
نویسندگان:
ثمین موسیوند1، سعید فلاح2، افشین ملکی3، فاطمه پیریائی *4
1آموزش پرورش شهر تهران، سرگروه آموزشی اقتصاد شهر تهران
2کارشنای مسئول اعتبارات / وزارت آموزش و پرورش
3وزارت آموزش و پرورش، مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی
4معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی-کارشناس نیروی انسانی
چکیده مقاله:
این پژوهش با هدف امکان سنجی واگذاری اختیارات امور مالی و بودجه ریزی مدرسه محور، در دبیرستان های شهر تهران انجام شده است. در این راستا چهار متغیر دانش، نگرش، مهارت و امکانات در دو گروه مدیران و دبیران مورد سنجش و بررسی قرار گرفت و سعی شد پرسش نامه ای تهیه شود که سنجش هر چهار متغیر را شامل شود. جامعه آماری شامل تمام معلمان و مدیران دبیرستانهای متوسطه شهر تهران بود که در سال تحصیلی 97-1396، 60 مدیر و 300 دبیر به عنوان نمونه بصورت تصادفی انتخاب شدند. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوری داده در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮد. رواﯾﯽ اﺑﺰار ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻈﺮ متخصصان برابر 0.88 تعیین شد و پایایی ابزار بر اساس فرمول آلفای کرونباخ 0.96 محاسبه گردید. داده ها در نرم افزار spss نسخه 20 با استفاده از شاخص های توصیفی ( میانگین و انحراف استاندارد) و آزمون های استنباطی نظیر آزمون ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن تجریه و تحلیل شد . نتایج پژوهش نشان دادگروه های هدفدر این مطالعه دارای دانش ناکافی، نگرش متوسط و مهارت ناکافی در زمینه ی اجرای بودجه ریزی مدرسه محور میباشند و مدارس متوسطه ی شهر تهران، برای واگذاری و اجرای اختیارات مالی و بودجه ریزی مدرسه محور، از امکانات مناسب برخوردار نیستند.
کلیدواژه ها:
امکان سنجی، بودجه ریزی مدرسه محور، دوره ی متوسطه
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login