ارزیابی هزینه کرد فصول بودجه سالانه آموزش و پرورش استان ایلام با روش تاپسیس
کد مقاله : 1101-CNF-FULL
نویسندگان:
علی حیات نیا *1، جواد ابراهیمی2، مهدی خوش بیان1
1پژوهشگر آزاد
2ذیحساب اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام
چکیده مقاله:
توسعه ی آموزش بدون تخصیص بهینه و هدفمند منابع مالی آن امکان پذیر نمی باشد، از این رو ارزیابی و شناخت نحوه هزینه کرد منابع مالی بخش آموزش و پرورش در دو سطح ملی و استانی دارای اهمیت بوده و به بهبود سیاست گذاری در این بخش کمک می کند. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که با روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از روش تاپسیس به ارزیابی فصول بودجه ی هزینه ای اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در سال های 1386 تا 1395 می پردازد. هدف از تحقیق ارزیابی و رتبه بندی فصول هفت‌گانه هزینه-کرد آموزش و پرورش استان ایلام در دوره زمانی مورد بررسی است. به این منظور ابتدا با استفاده از منابع آماری، صورت‌های مالی و اطلاعات اسنادی میزان هزینه کرد فصول هزینه ای آموزش و پرورش استان ایلام مبتنی بر فصول هفت گانه بودجه های سالانه استخراج شد. سپس با استفاده از روش تاپسیس، فصول هزینه ای براساس شباهت به حل ایده‌آل رتبه‌بندی شدند، به این‌ترتیب که هرچه یک گزینه به حل ایده‌آل شبیه‌تر باشد، رتبه بیشتری دارد. نتایج تحقیق نشان می دهد که: در دوره زمانی مورد بررسی، حقوق و مزایای کارکنان (فصل اول بودجه) بالاترین رتبه و هزینه اموال و دارایی ها (فصل سوم) کم ترین رتبه را در میان فصول بودجه از نظر تخصیص ایده آل داشته اند.
کلیدواژه ها:
فصول هزینه، تخصیص ایده آل، بودجه سالانه، آموزش و پرورش استان ایلام
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login