تحلیل اقتصادی حقوق آموزش و پرورش در خصوص چالش عوارض در پرتو نظریه بازی ها - راهبرد مدیرکل، شهردار مقتصد - |
کد مقاله : 1541-CNF-FULL |
نویسندگان |
شهروز گودرزی حسین آبادی * اداره حقوقی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، تحلیل اقتصادی حقوق آموزش و پرورش درخصوص موضوع چالش عوارض است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل اقتصادی انجام و بر اساس آن تحلیل شده است. تحلیل اقتصادی، به مفهوم امروزی و به عنوان یک اصطلاح جدید، با گسترش حوزه روشی علم اقتصاد به حوزه موضوعی علوم انسانی، توانایی لازم برای تفسیر و ترجمه این موضوع، با استفاده از مفاهیم و ابزارهای ویژه تحلیلی خود خصوصا نظریه بازی ها را دارد. فرضیه حاکم بر این پژوهش، بر این مبنا استوار است که استفاده از روش تحلیل اقتصادی برای استیفا و مهندسی حقوق آموزش و پرورش در این خصوص، حول محور بند 21 سند بنیادین تحول، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از آنجا که از یک سو، عوارض از منابع مهم درآمدی شهرداری ها است و از سوی دیگر، سهم پنج درصدی آموزش و پرورش موضوع بند 3 ماده 13 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در سال 1372 نیز از منابع مهم مالی آموزش و پرورش است که استیفای آن همواره با اما و اگرهای فراوان مواجه بوده و هست، لذا به نظر می رسد با وجود اصل حاکمیت قانون، خلاصی از تشتت های موجود، استیفای حق آموزش و پرورش و تخصیص اعتبار حاصل از آن، بدون استفاده از ابزارهای تحلیل اقتصادی بی معنا است. در این مقاله، سعی شده چالش تامین و تخصیص وجوه پنج درصدی مذکور، و چالش معافیت مدارس از پرداخت عوارض نوسازی، خصوصا در پرتو نظریه بازی ها - شهردار مقتصد-، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکار گردد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل اقتصادی حقوق، نظریه بازی ها، نظریه راهبرد مدیرکل - شهردار مقتصد، حقوق آموزش و پرورش، معافیت از عوارض. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |