طراحی الگوی تخصیص منابع مالی و شیوههای تامین این منابع در آموزش و پرورش (مطالعه موردی شهر کرمان) |
کد مقاله : 1532-CNF-FULL |
نویسندگان |
حسین غیاثی * دکترا جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان و مدیر مدرسه متوسطه اول- آموزش و پرورش منطقه چترود- کرمان |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش طراحی الگوی تخصیص منابع مالی و شیوههای تامین این منابع در آموزش و پرورش میباشد. تخصیص منابع مالی بیش از یک روش توزیع منابع به دانشآموزان است. تخصیص منابع مالی مجموعه ای از ابزارها و وسایل مدیریتی برای تحقق اهداف آموزش کشور است و همچنین تلاش برای بهینهسازی خروجیهای مطلوب با منابع محدود میباشد. الگوی تخصیص منابع مالی به آموزش و پرورش میتواند با ایجاد تعامل بیشتر بین سیستم آموزش و دولت، به عنوان ابزاری کارآمد از هدر رفت منابع عمومی جلوگیری کرده و سیستم آموزش را در مسیر رشد و بالندگی قرار دهد. همچنین تامین و جذب کمکهای مالی با توجه به مهم بودن مسـایل اقتصـادی، امـری اجتناب ناپذیر میباشد آمار نشان میدهـد کـه تعـداد دانـش آمـوزان و کارکنـان آموزش و پرورش در حدود یک سـوم جمعیـت کشـور را شـامل مـیگـردد و کمبودهـای اقتصـادی سیسـتم آموزش و پرورش باعث توجه بیشتر به موضوع فوق گردیده است. لذا تلاش میشود تا با شناسایی عوامل درآمدزا برای آمـوزش و پـرورش، منابع مالی موجود در جامعه را بررسی کرده و با توجه به امکانات موجود به جذب منابع دایمی و بیشتر برسد. بدین منظور در این پژوهش ابتدا مقدمه و اهمیت تامین منابع ملی در آموزش و پرورش بیان شده، سپس شاخصهای کلیدی تخصیص منابع، مدلهای تامین منابع مالی و روشهای تامین منابع مالی در آموزش و پرورش و نقش خانوادهها در این مهم تبیین میشود و در انتها نیز نتیجه گیری پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد. |
کلیدواژه ها |
تخصیص منابع مالی، تامین منابع مالی، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |