اقتصاد آموزش و پرورش با تکیه بر حسابهای ملی |
کد مقاله : 1518-CNF-FULL |
نویسندگان |
قدرت طاهری *1، سعید شیخی2، معصومه صفری3 1مشاور 2آموزش و پرورش منطقه15 3آموزش و پرورش منطقه 2 |
چکیده مقاله |
آموزشوپرورش بهعنوان نهادی است که رسالت مهم آموزشوتربیت نیروی انسانی را بهعهده داشته و بیشترین سهم را در توسعهیافتگی جوامع دارد.توسعه ازنظر صاحبنظران علوم اقتصادیواجتماعی،بهمعنای ارتقا پیوسته جامعه و نظم اجتماعی بهسوی زندگی بهتر است.اقتصاد ملی از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که آموزشوپرورش از مهمترین آن است.در این مقاله با استفاده از حسابهای ملی کشور در دوره1370تا1394،علاوهبر آگاهی پیرامون اندازه اقتصاد کشور،سهم اقتصاد آموزشوپرورش در کل اقتصاد و سهم اجزا اقتصاد آموزشوپرورش از کل آن مورد بررسی قرار میگیرد.برای بررسی اقتصاد آموزشوپرورش و تعیین سهم آن در اقتصاد ملی از طبقهبندی استاندارد بینالمللی تمامی فعالیتهای اقتصادی استفاده میشود.برای انجام این مهم باتوجه حسابهای ملی در دورهفوق،ازرشافزوده فعالیتهای آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است.اقتصاد آموزشوپرورش از دو واژه«اقتصاد»و«آموزشوپرورش» ترکیب شده است.این علم ترکیبی،کاربرد علماقتصاد در نظام آموزشوپرورش را موردتوجه قـرار میدهد و آموزشوپرورش را قادر میسازد تا ضمنبهکارگیری منطقی یافتـههـای علـم اقتصـاد،آموزشوپرورش باکیفیـت را بـاقیمـت ارزان در اختیـار مـردم قـرار دهـد و شـرایطی را فـراهم میسازد تا تربیتیافتگان آموزشوپرورش یعنی انسانها،با بهرهگیـری و تـأثیر و تـأثری کـه از«آموزشوپرورش»،«محیطزیست»،«بهداشتوتغذیه»، «اشـتغال» و آزادی سیاسـیواقتصـادی بهعمل میآورند خود را بهمنابع انسانی و سرمایه انسانی در جامعه تبدیل کنند و بتوانند رفاه و پیشرفت را برای جامعه خود بهارمغان آورده و بستر لازم برای استقرار توسعه در جامعه فراهم آورند.صاحبنظران اقتصاد، آموزشوپرورش را شـاخهای از علـم اقتصـاد میدانند کـه کـاربرد صـحیح منـابع را در آموزشوپرورش بررسی میکند و به تحقق هدفهـای نظـام آموزشـی بـهصورتی کارا میپردازد.کاربرد صحیح منابع در آموزشوپرورش و تحقق هدفهـای نظـام آموزشی بهصورت کارا از وظایف و رسالتهای اقتصاد آموزشوپرورش است |
کلیدواژه ها |
اقتصاد آموزشوپرورش، |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |