طراحی مدل خط مشی گذاری های اقتصادی نظام آموزش و پرورش ایران با رویکرد توسعه قابلیت های انسانی |
کد مقاله : 1488-CNF-FULL |
نویسندگان |
مهدی توید ادهم1، فاطمه راغب *2، مجید رعنایی3، شهلا سرخابی4 1دبیر کل شوری عالی آموزش و پرورش 2مشاور سیاستگذاری شورای عالی آموزش و پرورش 3معاون برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش 4مدیر پژوهش |
چکیده مقاله |
خط مشی های مالی آموزش و پرورش متاثر از پارادیم های متفاوت وگفتمان های غالب در نظام های آموزش و پرورش هر کشور است. غلبه هرپارادایم آموزشی منجر به خط مشی های مالی متفاوتی خواهد شد . با توجه به تغییر پارادایم های توسعه در سیر تکاملی مفهوم توسعه و قرارگرفتن انسان به عنوان هدف توسعه انسانی ضرورت باز نگری درخط مشی های اقتصادی نظام آموزش و پرورش کشور با تمرکز بر رویکرد قابلیت های انسانی مشاهده می شود. بنابراین مسئله این تحقیق فقدان خط مشی های مالی متناسب باشکوفایی قابلیت های چند گانه انسانی در آموزش و پرورش کشور است . هدف اصلی دستیابی به مدلی برای خط مشی گذاری های مالی در آموزش و پرورش با رویکرد قابلیت است.روش پژوهش کیفی و با استفاده از استراتژی داده بنیاد( رویکرد گلیزری ) است. نتایج پژوهش نشان می دهد که خط مشی گذاری های مالی نظام آموزشی کشور نیازمند به کار گیری عناصر رویکرد قابلیت به عنوان محتوی خط مشی ها است . در این مدل نظام خط مشی گذاری آموزش و پرورش کشور با نهادهای فراقوه ای و قوای سه گانه، خانواده ها، نهادهای مدنی و بخش خصوصی تعامل دارد و با توجه به شرایط مورد نیاز ( آزادی های سیاسی، اقتصادی، فرصت های اجتماعی برابر، شفافیت و پاسخگویی) برای محقق شدن خط مشی های کار آمدوتوسعه قابلیت ها و تبدیل آن ها به کارکرد ها درچارچوب فرهنگ و نظام ارزشی اقدام به تدوین خط مشی های مالی می کند. |
کلیدواژه ها |
خطمشیگذاری اقتصادی ، آموزش و پرورش، رویکرد قابلیت، |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |