اقتصاد برنامه درسی؛ واقعیتِ نادیده انگاشته شده |
کد مقاله : 1480-CNF-FULL |
نویسندگان |
رضوان حکیم زاده1، رضاعلی طرخان *2 1دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 2آموزش فنی و حرفه ای کشور |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش ضرورت توجه به مفهومی جدید در برنامه درسی با عنوان اقتصاد برنامه درسی است. این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی، به لحاظ داده کیفی و به لحاظ روش پدیدارشناسی توصیفی است. اسناد و مدارک علمی ملی و بین المللی در حوزه اقتصاد و برنامه درسی به عنوان جامعه مورد بررسی در نظر گرفته شد. یافته این پژوهش ساخت و پیشنهاد مفهوم اقتصاد برنامه درسی در ترمینولوژی برنامه ریزی درسی است. نتایج به دست آمده نیز بیانگر آن بود که وجود نگاه اقتصادی به برنامه درسی "نه از باب صرفه جویی بلکه از باب بهره مندی بهینه از منابع" برنامه ریزان را برآن خواهد داشت تا دیگر جایگاهی برای برنامههای درسی با سرفصلهای از پیش تعیینشده، غیر روزآمد و حتی سرفصلهای بهروزی که کاربرد ندارند، قائل نباشند. بنابراین برنامه های درسی باید خود را با نیازهای جامعه منطبق نمایند و همواره در حال اصلاح، بازنگری و حذف برنامههای درسی ناکارآمد و غیر مؤثری باشند که بهنوعی منجر به هدر رفتن برنامه درسی و در مجموع هدر رفتن سرمایه میشود. |
کلیدواژه ها |
اقتصادبرنامه درسی، آموزش و پرورش، اقتصاد، هدررفت سرمایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |