چالش‌های تأمین منابع مالی در آموزش و پرورش
کد مقاله : 1475-CNF-FULL
نویسندگان
میلاد نوروزی *1، محمد میرپور2، مهدی هوازاده3، زهره متقی4
1اصفهان، بلوار هشت بهشت، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گروه تحقیق و پژوهش
2معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
3رییس اداره بودجه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان
4رییس گروه تحقیق و پژوهش
چکیده مقاله
تأمین منابع مالی آموزش و پرورش از دغدغه‌های جدی سیاست‌ گزاران آموزشی نظام‌های آموزشی کشورهای در حال توسعه است. افزایش تقاضا برای دسترس پذیری آموزش برای همه و دغدغه خانواده‌ها برای تأمین آموزش باکیفیت برای فرزندان خود در کنار نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و تأکید احزاب و نهادهای مدنی و بین‌المللی بر برخورداری همگان از حقوق اجتماعی، معضل محدودیت منابع مالی و کسری ساختار بودجه نظام‌های آموزشی را به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت‌های در حال توسعه در نیم قرن اخیر تبدیل کرده است. سال‌هاست که نظام آموزش و پرورش ایران با کمبودهای شدید در زمینه تأمین مالی و ناکارایی در بهره‌وری از منابع مالی اندک موجود روبروست. این مسأله منجر به ایجاد چالش‌های اساسی برای این نهاد مهم شده است. این مطالعه به شیوه اسنادی و با استفاده از تکنیک مطالعه تطبیقی به واکاوی و نقد سیاست‌های تأمین منابع مالی در آموزش و پرورش ایران و مقایسه آن با برخی کشورهای دیگر پرداخته است. اتخاذ سیاست‌هایی از قبیل تمرکز زدایی، استخدام نیروهای بومی، تقویت پاسخگویی مدارس در قبال عملکردشان، تجدید نظر در مواد درسی، برنامه‌های آموزشی و نظام‌ مدیریت مدارس، برنامه ریزی به منظور کاهش ترک تحصیل و نرخ تکرار پایه، حذف معلمان و کادر اجرایی مازاد، کاهش هزینه سرانه از طریق به کارگیری فن‌آوری اطلاعات و تکنولوژی آموزشی به عنوان مهم‌ترین مکانیسم‌ها برای حل این مشکل شناخته شده‌اند. فائق آمدن بر این وضعیت و ایجاد شرایط پایدار در نظام آموزش و پرورش در گرو تغییر نگاه به این نهاد از یک نهاد مصرفی به یک نهاد سرمایه‌ای است.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش، تأمین منابع مالی آموزشی، عدالت اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده
login