الویت بندی شاخص های سنجش صلاحیت رتبه بندی معلمان با بکارگیری رویکرد تحلیل شبکه ای(ANP) و دیمتل |
کد مقاله : 1440-CNF-FULL |
نویسندگان |
مریم حسن زاده *1، یارمحمد حسین بر2 1کارشناس مسئول بهبود روشها و مهندسی فرآیندها 2مدیر کل امور اداری وتشکیلات |
چکیده مقاله |
چکیده: بر اساس راهکارهای اسناد فرادستی، بهویژه ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه کشور و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ارتقای شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای معلمان موجبات دستیابی به تعلیموتربیت باکیفیت و زمینه پیشرفت همهجانبه کشور را فراهم میآورد. ایجاد نظامی مبتنی بر شایستهسالاری، مهارتآموزی و توانمندسازی معلمان در یک دوره زمانی معین، میتواند ضمن ارتقای سطح صلاحیت و مراتب علمی معلمان، تحقق اهداف تعلیم و تربیت را تسهیل و دستیابی به تربیتیافتگان واجد صلاحیت را تضمین خواهد کرد. «نظام سنجش صلاحیتها و رتبهبندی معلمان» پاسخی است به بخشی از این انتظارات تا زمینه ارتقای معلمان به جایگاه واقعی را فراهم کند. در راستای سنجش صلاحیت معلمان ، سوال این است با چه شاخص هایی وعواملی معلمان واجد شرایط انتخاب و سطح شایستگیهای حرفهای آنها مشخص می گردد. در واقع هدف اصلی این پژوهش اولویت بندی شاخص های صلاحیت رتبه بندی معلمان می باشد با استفاده ازپرسشنامه نظر 10 نفر از خبرگان جمع آوری شد و برای تعیین سهم هر ملاک وهر شاخص در رتبه بندی معلمان از تکنیک ANPاستفاده شد که خروجی نرم افزار سوپر دسیژن 11 شاخص را اولویت بندی نمود. سپس الگوی روابط معنی دار والگوی علی شاخص های اصلی تعیین شد. در مرحله بعد بر اساس شاخص های شناسایی شده نمودارفرایند تجزیه و تحلیل شبکه ای (ANP) ترسیم شد وسوپر ماتریس ناموزون به سوپر ماتریس موزون نبدیل شد.نتایج بدست آمده از تکنیک دیمتل شاخص اخلاق حرفه ای را به عنوان شاخصی که بیشترین تاثیر را روی دیگر شاخص ها دارد معرفی می کند. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی : رتبه بندی ،شدت تاثیر گذاری، رویکرد فرآیند تحلیل شبکه ای،دیمتل |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |