روستامحوری، نسخه درمان کمبودهای آموزشی مدارس کم جمعیت، ارتقاء و بهرهوری آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1433-CNF-FULL |
نویسندگان |
لیلا عبدی *1، بهرام حسین آبادی2 1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران کارشناس آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی 2معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیر کل |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین نیازهای اولیه هر سازمان، نیازهای مالی و مادی میباشد، آموزش و پرورش نیز بهعنوان یک سازمان از این نیاز مستثنی نیست. در اغلب کشورها تأمین بخش عمدهای از هزینههای آموزش برعهده دولتها میباشد، در کشور ما این امر به میزان بالایی وجود دارد و غالب هزینههای آموزش را با توجه به قانون اساسی بایستی دولت تقبل کند. حال با توجه به مشکلات عدیدهای که بروز نمودهاست؛ از جمله افزایش روزافزون تعداد دانشآموزان و همچنین مشکلات اقتصادی که در کشور به وجود آمده، بایستی بهفکر تأمین منابع مالی آموزش و پرورش بهعنوان ابتداییترین نیاز باشیم و بهعلاوه از منابع موجود نیز حداکثر استفاده را بنماییم. هدف از این پژوهش که با روش توصیفی و کتابخانهای انجام شده است، یافتن راه حلهای مناسب بهمنظور کاهش هزینههای آموزش و پرورش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدارس چندپایه استان مرکزی با جمعیت دانشآموزی زیر 15 دانشآموز در سال 97 است. هماکنون حدود 335 کلاس زیر 15 و 15دانشآموز و 244 کلاس زیر 10 نفر در استان مرکزی وجود دارد. بیشتر مدارس کمجمعیت روستایی و چندپایه با مشکلات و کمبودهایی در زمینههای مختلف ازجمله امکانات، تجهیزات و معلم مواجهاندکه طرح تجمیع آنها (روستامحوری) میتواند راهکاری برای رفع مشکلاتی از این دست باشد. روستامحوری نهتنها در بهرهمندی دانشآموزان از معلمان تخصصی و مرتبط، افزایش سطح کیفی تحصیلی، برخورداری دانشآموزان از امکانات گسترده و تخصصی، تقویت حس رقابت و بهرهگیری از گروه همکلاسان مؤثر است، بلکه با کاهش مدارس کمجمعیت و هزینهبر، کاهش هزینههای آموزش و پرورش و والدین را نیز به همراه دارد. |
کلیدواژه ها |
تأمین مالی، بهرهوری، روستا محوری، مدارس چندپایه، آموزش وپرورش |
وضعیت: پذیرفته شده |