روستامحوری، نسخه درمان کمبودهای آموزشی مدارس کم جمعیت، ارتقاء و بهره‎وری آموزش و پرورش
کد مقاله : 1433-CNF-FULL
نویسندگان
لیلا عبدی *1، بهرام حسین آبادی2
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران کارشناس آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی
2معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیر کل
چکیده مقاله
یکی از مهمترین نیازهای اولیه هر سازمان، نیازهای مالی و مادی می‎باشد، آموزش و پرورش نیز به‎عنوان یک سازمان از این نیاز مستثنی نیست. در اغلب کشورها تأمین بخش عمده‎ای ‎از هزینه‎های آموزش برعهده دولت‎ها می‎باشد، در کشور ما این امر به میزان بالایی وجود دارد و غالب هزینه‎های آموزش را با توجه به قانون اساسی بایستی دولت تقبل کند. حال با توجه به مشکلات عدیده‎ای ‎که بروز نموده‎است؛ از جمله افزایش روزافزون تعداد دانش‎آموزان و همچنین مشکلات اقتصادی که در کشور به وجود آمده، بایستی به‎فکر تأمین منابع مالی آموزش و پرورش به‌عنوان ابتدایی‌ترین نیاز باشیم و به‌علاوه از منابع موجود نیز حداکثر استفاده را بنماییم. هدف از این پژوهش که با روش توصیفی و کتابخانه‎ای ‎انجام شده است، یافتن راه حل‎های مناسب به‎منظور کاهش هزینه‎های آموزش و پرورش می‎باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدارس چندپایه استان مرکزی با جمعیت دانش‎آموزی زیر 15 دانش‌آموز در سال 97 است. ‌هم‎اکنون حدود 335 کلاس زیر 15 و 15دانش‌آموز و 244 کلاس زیر 10 نفر در استان مرکزی وجود دارد. بیشتر مدارس کم‎جمعیت روستایی و ‌چندپایه با مشکلات و کمبودهایی در زمینه‎های مختلف ازجمله امکانات، تجهیزات و معلم مواجه‎اندکه طرح تجمیع آنها (روستامحوری) می‎تواند راهکاری برای رفع مشکلاتی از این دست باشد. روستامحوری نه‎تنها در بهره‌مندی دانش‎آموزان از معلمان تخصصی و مرتبط، افزایش سطح کیفی تحصیلی، برخورداری دانش‎آموزان از امکانات گسترده و تخصصی، تقویت حس رقابت و بهره‌گیری از گروه همکلاسان مؤثر است، بلکه با کاهش مدارس کم‎جمعیت و هزینه‎بر، کاهش هزینه‎های آموزش و پرورش و والدین را نیز به همراه دارد.
کلیدواژه ها
تأمین مالی، بهره‌وری، روستا محوری، مدارس ‌چندپایه، آموزش وپرورش
وضعیت: پذیرفته شده
login