بررسی تأثیر بودجه ریزی عملیاتی بر کیفیت آموزش در آموزش و پرورش استان قزوین |
کد مقاله : 1364-CNF-FULL |
نویسندگان |
محمدرضا ثنائی *1، حنانه بخشی2، محمد کشتکار هرانکی3، علیرضا مصلحی راد4 1مدیرگروه رشته مدیریت دولتی گرایش بودجه و مالیه عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین/دانشکده مدیریت و حسابداری 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین 3رئیس اداره بودجه اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین 4کارشناس اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین |
چکیده مقاله |
در آموزش و پرورش بودجه بر مبنای اعتبار سنجی برنامه است. به دلیل پایین بودن رقم تولید ناخالص داخلی(GDP ) درایران نسبت به کشورهای توسعه یافته در دو دهه گذشته اعتبارات وزارت آموزش و پرورش نه تنها از یک روند صعودی واقع بینانه و منطقی برخوردار نبوده بلکه از یک روند کاهشی از بودجه دولتی و GDP مواجه بوده است که عواقب جبران ناپذیری نیز در کاهش کیفیت آموزشی کشور در پی داشته است. بودجه ریزی عملیاتی به عنوان یکی از شیوه های جایگزین بودجه ریزی سنتی همیشه مدنظر تصمیم گیران عرصه مالی کشورها بوده است .در ایران تأکید بر این موضوع از قانون بودجه 1382 شروع شده و تا برنامه ششم نیز ادامه داشته و مورد تأکید مجدد قرارگرفته است به طوری که در سال پایانی اجرای قانون برنامه ششم ، صد درصد بودجه دستگاهها دارای بودجه مبتنی بر عملکرد باشند. هدفی که از این پژوهش دنبال می شود استقرا بودجه ریزی عملیاتی در وزارت آموزش و پرورش است. در این راستا جامعه مورد تحقیق شامل همه کارشناسان بودجه و معاونت های پشتیبانی و مالی در اداره کل و نواحی آموزش و پرورش استان قزوین بوده است وکل جامعه از طریق پرسشنامه مورد پژوهش قرار گرفته است. در این تحقیق،آزمون t مورد استفاده قرار گرفته است که نتیجۀ به دست آمده نشان می دهد رابطه معناداری میان سیستم حسابداری قیمت تمام شده، تفکیک اعتبارات، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، ارزیابی مدیران میانی و ارزیابی عملکرد با کیفیت آموزش در آموزش و پرورش وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
بودجه ریزی عملیاتی، آموزش و پرورش، کیفیت آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده |