مطالعه تطبیقی کفایت تأمین منابع مالی آموزش و پرورش کشور‌های ‏منتخب ‏OECD‏ ‏ و آموزش و پرورش ایران‏
کد مقاله : 1325-CNF-FULL
نویسندگان
فرهاد فتحی نژاد *1، امید شکری2، افشین ملکی3
1مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی
2کارشناس حوزه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی
3مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی
چکیده مقاله
این پژوهش باهدف بررسی اصل کفایت در تأمین منابع مالی آموزش ‌و پرورش ایران در مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب سازمان ‏همکاری‌های اقتصادی و توسعه ‏OECD‏ انجام‌گرفته است. کشورهای منتخب شامل استرالیا از اقیانوسیه، ژاپن و کره از آسیا، ایالات‌متحده ‏آمریکا، کانادا و شیلی از آمریکا و سوئد، ایسلند و دانمارک از اروپا بوده‌اند. در این پژوهش، آخرین اسناد و منابع بین‌المللی منتشر‌شده ‏درباره کشورهای منتخب ‏OECD‏ مطالعه ‏و این اطلاعات با آموزش‌ و پرورش ایران بر اساس شاخص‌هایی نظیر: جمعیت دانش‌آموزی، سهم ‏از تولید ناخالص داخلی‌‏GDP، جایگاه ازلحاظ ‏HDI‏ و هزینه سالانه دانش‌آموزی مورد بررسی و مقایسه قرارگرفته است. مقایسه یافته‌های ‏پژوهش نشان‌دهنده اختلافی معنادار (در حدود 1.61‏ درصد) میان سهم آموزش‌ و پرورش از تولید ناخالص داخلی با میانگین کشورهای ‏عضو ‏OECD‏ در سال 2015‏‌ است. اختلاف مذکور، مشخصاً در خصوص شاخص سهم آموزش ‌و پرورش از هزینه سالانه دانش‌آموزی با ‏رقم 7638 دلار مشهود است. این تفاوت‌ها و عدم همبستگی میان حرکت به سمت توسعه یافتگی در ایران و پایین بودن سهم آموزش و ‏پرورش از ‏GDP‏ ، هم‌چنین، خلأ برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت می‌تواند باعث بروز موانع جدی در توسعه آموزش و پرورش ‏کشور، تحقق سند تحول بنیادین و زیر نظام‌های‎ ‎ششگانه آن شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهم آموزش ‌و پرورش در ایران، ‏نه‌تنها در ارتباط با تولید ناخالص داخلی، بلکه در حوزه بودجه تخصیص‌یافته از محل منابع دولتی نیز فاقد کفایت لازم است.‏
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: منابع مالی، روش تأمین منابع مالی، آموزش ‌و پرورش، اصل کفایت، بودجه، شاخص توسعه ‏انسانی ‏HDI، سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی «‏GDP‏»، هزینه آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده
login