مطالعه تطبیقی کفایت تأمین منابع مالی آموزش و پرورش کشورهای منتخب OECD و آموزش و پرورش ایران |
کد مقاله : 1325-CNF-FULL |
نویسندگان |
فرهاد فتحی نژاد *1، امید شکری2، افشین ملکی3 1مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی 2کارشناس حوزه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی 3مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی |
چکیده مقاله |
این پژوهش باهدف بررسی اصل کفایت در تأمین منابع مالی آموزش و پرورش ایران در مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD انجامگرفته است. کشورهای منتخب شامل استرالیا از اقیانوسیه، ژاپن و کره از آسیا، ایالاتمتحده آمریکا، کانادا و شیلی از آمریکا و سوئد، ایسلند و دانمارک از اروپا بودهاند. در این پژوهش، آخرین اسناد و منابع بینالمللی منتشرشده درباره کشورهای منتخب OECD مطالعه و این اطلاعات با آموزش و پرورش ایران بر اساس شاخصهایی نظیر: جمعیت دانشآموزی، سهم از تولید ناخالص داخلیGDP، جایگاه ازلحاظ HDI و هزینه سالانه دانشآموزی مورد بررسی و مقایسه قرارگرفته است. مقایسه یافتههای پژوهش نشاندهنده اختلافی معنادار (در حدود 1.61 درصد) میان سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی با میانگین کشورهای عضو OECD در سال 2015 است. اختلاف مذکور، مشخصاً در خصوص شاخص سهم آموزش و پرورش از هزینه سالانه دانشآموزی با رقم 7638 دلار مشهود است. این تفاوتها و عدم همبستگی میان حرکت به سمت توسعه یافتگی در ایران و پایین بودن سهم آموزش و پرورش از GDP ، همچنین، خلأ برنامهریزیهای میان مدت و بلند مدت میتواند باعث بروز موانع جدی در توسعه آموزش و پرورش کشور، تحقق سند تحول بنیادین و زیر نظامهای ششگانه آن شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سهم آموزش و پرورش در ایران، نهتنها در ارتباط با تولید ناخالص داخلی، بلکه در حوزه بودجه تخصیصیافته از محل منابع دولتی نیز فاقد کفایت لازم است. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: منابع مالی، روش تأمین منابع مالی، آموزش و پرورش، اصل کفایت، بودجه، شاخص توسعه انسانی HDI، سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی «GDP»، هزینه آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده |