طراحی مدل مفهومی مؤلفههای بودجهریزی عملیاتی جهت تحقق اهداف و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1238-CNF-FULL |
نویسندگان |
امیرحسین باوفا *1، ابوالفضل باوفا2، فاطمه کاظمی3، حسین خنیفر4 1دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران جنوب، گروه حسابداری، ایران، تهران. 2کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی– بازاریابی، رئیس امور حسابرسی مالیاتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، گروه مدیریت، ایران، قم. 3دبیر آموزش و پرورش، کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، گروه حسابداری، ایران، قم. 4استاد گروه آموزش مدیریت دولتی دانشگاه تهران. |
چکیده مقاله |
امروزه بودجهریزی عملیاتی یکی از موثرترین و مرسومترین روشهای بودجهریزی در جهان است. بودجهریزی موثر و کارا نیازمند شناسایی عملیات، برنامهها و اهداف سازمان میباشد، بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی برنامهها و عملیات موثردر بودجهریزی عملیاتی جهت تحقق اهداف و سیاستهای وزارت آموزش و پروش در قالب مدل مفهومی میباشد. با استفاده از روش کتابخانهای مؤلفههای پژوهش استخراج و بهمنظور اعتباربخشی و ارتقای کیفیت مدل پژوهش از طریق مصاحبه با 40 نفر از متخصصین مالی و اقتصادی کشور به روش دلفی و آزمون آماری لاوشه و آلفای کرونباخ روایی و پایایی مدل تأیید و سپس با آزمونهای اقتصاد ستجی ضریب همبستگی اسپیرمن و خیدو برای نمونه آماری 103 مولفهها تایید و مدل مفهومی پژوهش طراحی و معرفی شد. مدل پژوهش نشان میدهد که در خصوص اعتبارات سرمایهای تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی، نوسازی و ایمن مدارس، ایجاد محیط ورزشی مجهز و مناسب، تهیه لوازم الکترونیکی، سخت افزاری، نرمافزاری و فناوری اطلاعات، در خصوص اعتبارات هزینهای برگزاری دورههای آموزشی مؤثر و مرتبط برای فرهنگیان، افزایش حقوق و دستمزد، پاداش و تشویق فرهنگیان نمونه، جریمه فرهنگیان خاطی، جریمه و تشویق دانشآموزان خاطی و نمونه، برگزاری کارگاههای آموزشی، اردوهای علمی و فرهنگی، دورههای فوق برنامه جهت آگاهی از مسائل روز، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتیاد، ازدواج، دین، مذهب و در خصوص اعتبارات اختصاصی تشویق معلمان و دانشآموزان به سمت تولید و دانش کاربردی، محصولات دانشبنیان و فروش محصولات و طرحهای پژوهشی واختصاص درآمدهای آن به وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان درآمد اختصاصی از مهمترین مولفهها در بودجهریزی آموزش و پرورش میباشد. |
کلیدواژه ها |
وزارت آموزش و پرورش، بودجهریزی، اعتبارات جاری، اعتبارات عمرانی، اعتبارات اختصاصی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |