پیش بینی و تحلیل عرضه و تقاضای معلم در نظام آموزش و پرورش ایران تا سال 1415
کد مقاله : 1228-CNF-FULL
نویسندگان
سعید طاهری1، شیرین جعفری *2، علیرضا کیا3
1رییس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای
2کارشناس برنامه ریزی امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان رنامه و بودجه
3کارشناس/سازمان برنامه و بودجه کشور
چکیده مقاله
به‌اعتقاد بسیارى از صاحب‌نظران مطرح دنیا، سرمایه‌های فیزیکی، تنها عامل پیشرفت اقتصادى کشورهاى توسعه یافته نیست، بلکه یافته‌های علمی، دانایی و ظرفیت‌هاى مردم که از طریق آموزش و تحقیقات حاصل مى‌شود، به‌عنوان سرمایه انسانى نقش اساسی در پیشرفت جوامع دارد. مطالعات و تئورى‌هاى نظرى و تجربى به وضوح نقش اساسی سرمایه انسانی را در نظریه‌هاى جدید رشد اقتصادی تبیین مى‌کنند. یافته‌هاى برخی از این مطالعات نشان می‌دهند که یک رابطه علی بین سرمایه انسانى و رشد اقتصادى وجود دارد. در ایران نیز یک رابطه دو سویه بین سرمایه انسانى و رشد اقتصادى بدون نفت وجود دارد. از این روی، سرمایه‌گذاری در نظام آموزش و پرورش به معنای ارتقای توسعه کشور و افزایش رشد اقتصادی در سال‌های‌ آتی است. ساماندهی نیروی انسانی در این نظام به لحاظ کمی وکیفی از محورهای عمده در اقتصاد آموزش و پرورش بشمار می‌آید. جذب،آموزش، ارتقاء، نگهداشت و توزیع بهینه نیروی انسانی منطقه محور، از اساسی‌ترین مسائل مربوط به مدیریت منابع انسانی است. در این مقاله سعی شده است ضمن پیش بینی دانش آموزان بر اساس روش کوهورت، برآورد تقاضای معلم به روش ترکیبی، منطبق بر تراکم و تعداد کلاس تا سال 1415 و سپس برآورد میزان عرضه معلم محاسبه و برمبنای تفاضل این دو متغیر اصلی، میزان کمبود- مازاد تا سال 1415 به تفکیک دوره های تحصیلی بر اساس متغیرهای ورودی و خروجی مورد تحلیل گیرد سپس بر اساس برآوردهای موجود در انتها با تأکید برکمبود معلم، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت با هدف برون رفت از چالش‌های موجود، ارایه شده است.
کلیدواژه ها
روش کوهورت، پیش‌بینی تقاضای معلم، میزان عرضه معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login