مدیریت بهینه و اثربخش منابع مالی آموزش و پرورش با استفاده از طبقه‌بندی استاندارد ملی
کد مقاله : 1218-CNF-FULL
نویسندگان
علی الهیار ترکمن1، زهرا نجفی2، شیرین جعفری *3
1معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش
2معاون دفتر استاندارد ها و نظارت مرکز آمار ایران
3کارشناس برنامه ریزی امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان رنامه و بودجه
چکیده مقاله
یکی از ارکان توسعه هر کشور، بخش آموزش آن است. اندیشمندان و نظریه پردازان توسعه معتقدند، اساسی‌ترین مسیر تحقق توسعه یافتگی «آموزش» است. آموزش صحیح، انسان را در همه جوانب متعالی می‌سازد و از او یک انسان توسعه یافته پدید می‌آورد. در کشورهای مختلف، فعالیت نظام‌های آموزشی به یک جریان عادی و مستمر تبدیل شده است و هر ساله بخش عظیمی از منابع مادی، در قالب بودجه‌های دولتی و هزینه‌های خانوار، در این راه صرف می‌شود. از طرف دیگر ارایه خدمات آموزش توسط دولت که از وظایف اصلی آن محسوب می شود و بخش وسیعی از وظایف آموزش ملی را بر عهده دارد، در ردیف خدمات غیربازاری طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا به صورت رایگان یا با قیمت‌های غیراقتصادی، که تنها جبران کننده بخش ناچیزی از هزینه تولید است، عرضه می‌شوند. این اطلاعات بایستی در چارچوبی استاندارد جمع-آوری شود تا قابلیت کاربرد در برنامه‌ریزی و تحلیل، مقایسه‌پذیری و ارایه در مجامع ملی و بین‌المللی داشته باشد. از این رو تدوین نظامی منسجم در قالب طبقه‌بندی برای تجمیع اطلاعات هزینه‌های آموزش در حوزه‌های مختلف و پیگیری خط سیر و روند این امور طی زمان ضروری می‌باشد. سیستم طبقه‌بندی و کدگذاری هزینه‌های آموزش به عنوان یکی از زیرساخت‌ها و ابزارهای اصلی مدیریت این خدمات در زنجیره تامین ملی است. فقدان نظام دسته‌بندی، طبقه‌بندی و کدگذاری هزینه ها در پایین ترین سطح« مدرسه» نه تنها تصمیم گیری موثر را غیر ممکن می‌کند بلکه بار هزینه‌ای زیادی به جریان تبادل اطلاعات وارد می‌کند و برنامه‌ریزی دقیق و ارزیابی هزینه‌های انجام شده را با چالش مواجه می‌سازد.
کلیدواژه ها
هزینه‌های آموزش، طبقه‌بندی استاندارد، منابع مالی
وضعیت: پذیرفته شده
login