بررسی ابعاد تفکر سرمایه ای بر توانمند سازی کارکنان آموزش و پرورش
کد مقاله : 1140-CNF-FULL
نویسندگان
مجتبی باغدارنیا *1، امیرعلی نعمت الهی2
1رئیس اداره دفتر امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
2معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی ابعاد تفکر سرمایه ای (سرمایه انسانی ، سرمایه رابطه ای و سرمایه ساختاری) بر توانمندسازی ( معناداری، شایستگی، خودتعیینی،تأثیر و مشارکت)کارکنان آموزش و پرورش بوده است. با توجه به اینکه سازمانهای دانش محور نسبت بزرگی از سرمایه شان را در دارایی نامحسوس خود دارند. اندازه گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه وضعیت توانمندی کارکنان ، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل های آنها ضروری است.روش پژوهش از نظر هدف کاربردی از نوع مطالعات نظری بر اساس روش توصیفی و از نظر روش اجرا کتابخانه ای بود. دانش و اطلاعات به عنوان مهمترین سرمایه، جایگزین سرمایه های مادی باید باشد . لذا مفهوم سرمایه فکری کاربردی مهم و گسترده یافته است. سرمایه فکری، دارایی های نامشهودی هستند که باعث خلق ارزش برای سازمان شده و در ایجاد توانمند سازی کارکنان موثر و یکی از عوامل اصلی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می باشد، ولی در ترازنامه و سایر صورتهای مالی جایی ندارند. با توجه به ارزشمند بودن این دارایی ها، اندازه گیری، شناخت و کنترل آنها می تواند ایراد حسابداری رایج یعنی عدم گزارشگری و انعکاس سرمایه های فکری را مرتفع سازد. نتایج حاکی از آنست که ابعاد تفکر سرمایه ای بر حس معناداری ، شایستگی، خود تعیینی، اثربخش و مشارکت کارکنان موثر است و با استفاده از این پژوهش وزارت آموزش و پرورش می توانند با مشهود کردن این دارایی ها ، تحولی عظیم در نظام مدیریت را به منصه ظهور رسانده و در نظام رتبه بندی کارکنان نیز موثر باشد .
کلیدواژه ها
تفکر سرمایه ای، سرمایه انسانی، سرمایه رابطه ای، سرمایه ساختاری، توانمندسازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login