شناسایی الزامات و موانع استقرار بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد مدرسه بر اساس الگوی سه عاملی شه (مطالعه موردی: مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه نظری شهر تهران) در مسیر دستیابی به مدل مطلوب بودجه ریزی در خرده سیستم های آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1138-CNF-FULL |
نویسندگان |
افشین ملکی1، ثمین موسیوند2، مژده زرگر3، فاطمه پیریائی *4 1وزارت آموزش و پرورش، مشاور معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی 2آموزش پرورش شهر تهران، سرگروه آموزشی اقتصاد شهر تهران 3اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، کارشناس مسئول مدارس نمونه دولتی 4معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی-کارشناس نیروی انسانی |
چکیده مقاله |
این پژوهش به وضعیت عوامل مرتبط با اجرای بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد مدرسه با مدیریت مدرسه محوری در دبیرستانهای نمونه شهر تهران بر اساس الگوی شه مشتمل بر سه عامل توانمندی، مشروعیت و مقبولیت می پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش گرد آوری داده ها توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل کل مدارس هدف یعنی 40 مدیر و 200 نفر از معلمان دبیرستانهای نمونه دوره دوم شهر تهران می باشد. به منظور گرد آوری داده ها از پرسش نامه پژوهش گر بر مبنای الگوی شه استفاده شد به طوری که علاوه بر سه بعد توانایی، اختیار و پذیرش، صرفه اقتصادی نیز به عنوان عامل موثر اضافه گردید. روایی پرسش نامه با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان امر بودجه و پایایی آن بوسیله آلفای کرونباخ 88 درصد تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با بکارگیری آزمون های آماری t تک نمونه ای و آزمون فریدمن و با استفاده از نرم افزارspss نسخه 20 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر گروه های مخاطب علارغم پذیرش مناسب و لزوم صرفه اقتصادیِ اجرای بودجه ریزی مدرسه محور، سایر شرایط از جمله توانمندی ارزیابی عملکرد، انسانی و فنی، همچنین مشروعیت رویه ای و مقبولیت جزء موانع محسوب می گردند. بر این اساس در وضع موجود بستر مناسب برای اجرای بودجه ریزی مبتنی بر مدرسه وجود ندارد و با توجه به برنامه کلان آموزش و پرورش در اجرای مدیریت مدرسه محور، تلاش برای بهبود آن در مدارس ضرورت دارد. |
کلیدواژه ها |
الگوی شه، بودجه ریزی عملیاتی، مدرسه محور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |