شناسایی عوامل موثر بر فقر آموزشی: یک مطالعه کیفی |
کد مقاله : 1035-CNF-FULL |
نویسندگان |
فهیمه یاری * مسئول آموزش نیروی انسانی |
چکیده مقاله |
در هزاره ی سوم و در نتیجه ی توسعه ی همه جانبه ی ابعاد اجتماعی و تحول در عناصر اجتماعی از جمله آموزش و پرورش مفاهیم جدیدی در این حوزه مطرح گردیده است که نیازمند بررسی و شناسایی دقیق به منظور دریافت درک صحیح از آن است. یکی از این مفاهیم کلیدی مفهوم فقر آموزشی است که به زعم متخصصین حوزه ی اقتصاد مهم ترین و کلیدی ترین عامل در فقر اقتصادی افراد و به تبع آن جوامع است. در مطالعه ی حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در فقر آموزشی با روش کیفی و با استفاده از منابع موجود و با ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته از تعداد 43 نفر از متخصصین آموزش و پرورش به جمع آوری داده ها پرداخته شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای کیفی داده ها نشان می دهد که معلم ،مدیران آموزشی در رده های گوناگون، برنامه درسی و محتوای آموزشی ، اسناد بالادستی و قوانین و مقررات موجود، فناوری های آموزشی، تجهیزات، زیر ساخت و فضاهای آموزشی، نظام بودجه ریزی خانواده و انتظارات آموزشی و جامعه و فضای فرهنگی عوامل موثر بر فقر آموزشی هستند که اولویت بندی و شناسایی ابعاد هریک از مولفه ها خود نیازمند بررسی و مطالعه است |
کلیدواژه ها |
آموزش و پرورش،فقر آموزشی،عدالت آموزشی،کیفی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |