" بررسی بودجه بندی بر مبنای مدلABC درآموزشوپرورش " |
کد مقاله : 1028-CNF-FULL |
نویسندگان |
معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش دورود * لرستان - دوروذ خیابان معلم اداره آموزش و پرورش طبقه دوم دفتر معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی |
چکیده مقاله |
دربودجه ریزی متداول هدفها و تاکیدات صرفاً به ابزار مالی و حسابداری دریافتهاو پرداختهای بخش دولتی استوار است و توزیع اعتبارات منحصراً معطوف به «دستگاه -مواد هزینه» منتهی می گرددو نقش مجلس و پارلمان در بررسی بودجه فقط متوجه حفظ و کنترل مخارج دولت در چهار چوب اعتبارات مصوب می باشد که هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز ننموده باشد ، که در این نوع بودجه ریزی نوع و ماهیت هزینه ها نشان داده می شود ولی مشخص نمی گردد که هر هزینه برای کدام هدف یا اجرای کدام برنامه یا فعالیت خاص انجام شده است . بودجه بندی برمبنای فعالیت،فرایند تهیه بودجه است که برهزینه فعالیتها یا محرکهای هزینه مرتبط باعملیات،تاکید وتمرکزدارد. وهزینه ها راباتوجه به محرکهای هزینه که منتج ازهزینه یابی برمبنای فعالیت است،برحسب مخزن هزینه ها تفکیک می کند.با توجه به این ضرورت هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کارایی مدل بودجه بندی بر اساس مدل ABC درآموزشو پرورش و مقایسه نتایج حاصله با روش سنتی می باشد،اطلاعات نظری به صورت کتابخانه ای وبااستفاده ازمقالات وپایان نامه های مرتبط داخلی وخارجی جمع آوری شده وبرای جمع آوری اطلاعات آماری به صورت میدانی ازآمارواحد بودجه استفاده شده است . این معیارهای اندازه گیری جهت تعیین میزان کارایی واثربخشی وصرفه جویی ناشی ازمصرف منابع اقتصادی وتعیین بهای تمام شده خدمات آموزشی مورداستفاده استفاده قرارمی گیرد.نتایج این تحقیق بدین صورت است که استفاده از مدل مناسب برای بودجه بندی مراکز آموزش در کاهش هزینه ها و افزایش کارآیی مدیران نقش بسزایی داشته درواقع عملکردوبازدهی راتغییرقابل توجهی می دهد. |
کلیدواژه ها |
بودجه ، بودجه بندی برمبنای فعالیت ABC ، سرانه ، سرانه دانش آموزی ، هزینه یابی هدف |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |