تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ی ابتدایی در رابطه با مباحث و مسائل اقتصادی |
کد مقاله : 1025-CNF-FULL |
نویسندگان |
جعفر ابراهیمی * گروه علوم تربیتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان ، ایران |
چکیده مقاله |
این تحقیق با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ی آموزش ابتدایی در رابطه با مباحث و مسائل اقتصادی انجام گرفته است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه ی گرد آوری داده ها می توان آن را در زمره ی تحقیقات تحلیل محتوا از نوع کمی تلقی نمود . جامعه ی پژوهش کتاب های درسی دوره ی ابتدایی بوده است که از مجموع 39 جلد کتاب در این دوره , 15 جلد کتاب با 3 عنوان هدیه های آسمانی , بخوانیم و تعلیمات اجتماعی انتخاب و تحلیل محتوا شده اند . برای گرد آوری داده ها از سیستم مقوله بندی و تجزیه و تحلیل آن ها از آزمون آماری کای دو با بهره گیری از نرم افزار SPSS استفاده شده است . نتایج به دست آمده حاکی از این است که بیش ترین میزان توجه کتاب های درسی دوره ی ابتدایی در میان پایه های مختلف مربوط به پایه ی پنجم و کم ترین میزان توجه مربوط به پایه ی اول می باشد . در میان کتاب های درسی ، بیش ترین توجه در کتاب های مطالعات اجتماعی و کم ترین توجه مربوط به کتاب های هدیه های آسمانی می باشد . در نتایج به دست آمده بین کتاب های درسی دوره ی ابتدایی و مباحث و مسائل اقتصادی رابطه ی معنا داری وجود نداشته است . |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا , کتب درسی , دوره ی ابتدایی , مباحث و مسائل اقتصادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |