سند تحول بنیادین گذرگاه اصل کفایت و تنوع بخشی منابع مالی
کد مقاله : 1349-CNF-FULL
نویسندگان:
محمد بداغی1، پروین قربانیان *2
1معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان
2رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان
چکیده مقاله:
امروزه تامین منابع مالی آموزش و پرورش در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه با بحران جدی روبه رو است و این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از مسئولان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت، مهمترین مساله آموزش و پرورش کشور برای بهبود کیفیت، تامین نیازهای آموزشی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و ... کمبود و عدم تکافوی منابع مالی است. بر همین اساس یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش در چهارچوب سند تحول بنیادین و زیر نظام تأمین و تخصیص، سازمان دهی به منابع مالی با رویکرد تنوع بخشی، تعیین شده است چرا که ایجاد منابع مالی جدید از طرق گوناگون، نه فقط می تواند منابع مالی و درآمدی آموزش و پرورش را افزایش دهد، بلکه در نهایت تاثیری مثبت بر محتوا و کیفیت ارائه فعالیت های آموزشی و پرورشی خواهد داشت و از راه ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای همه دانش آموزان، می توان نیروی کار مولد جامعه را تأمین و بر اقتصاد جامعه تاثیر گذاشت. در این راستا محققان در پژوهش حاضر، به روش کتابخانه ای و با هدف بررسی شیوه های ایجاد تنوع در منابع مالی، بر اساس محتوای سند تحول آموزش و پرورش پرداخته و با بهره گیری از قوانین و فرصت های موجود، راه کارها و اقدامات لازم را در واحد های تحلیل مختلفی از قبیل مدرسه، ادارات آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش و .. ارائه نموده اند که متن کامل آن در ادامه شرح داده شده است.
کلیدواژه ها:
تنوع بخشی ، منابع مالی، اصل کفایت ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login