اثر پروانه ای و تاثیر دو بالِ منابع مالی و نیروی انسانی در سیستم های دینامیک محلی آموزش و پرورش با هدف افزایش بهره وریِ آموزش و توسعه اقتصادی
کد مقاله : 1342-CNF-FULL
نویسندگان:
فاطمه پیریائی *
معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی-کارشناس نیروی انسانی
چکیده مقاله:
اثر پروانه‌ای، با تأکید بر رویدادهای بزرگ در اثر تغییرات کوچک، به احتمال بروز سرنوشت‌های متفاوت برای یک سیستم عظیم و پیچیده بر اثر تغییر جزئی شرایط اولیه، اشاره دارد. این اصطلاح اولین بار در مورد آب و هوا استفاده شد، ولی بعدها در بسیاری از علوم به کار گرفته شد. اساسا اولین سوالی که پیش می آید، این است که چگونه دو بالِ منابع مالی و نیروی انسانی در یک سیستم آموزشی محلی موجب تغییرات عظیم در کل سیستم می گردد؟ در این مقاله که به روش کیفی- توصیفی است، اثر پروانه ای در سیستم های دینامیک محلی آموزش و پرورش شبیه سازی شده و تأثیر آن بر افزایش بهره وریِ آموزش و توسعه اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد. این طور به نظر می رسد که طبق نظریه ی پروانه ای، پیش بینی نتایج تصمیمات جزئی در یک سیستم بزرگ مثل آموزش و پرورش که از مهمترین مولفه های تأثیر گذار در روند توسعه اقتصادی محسوب می گردد، با شناخت سیستم های جزئی آموزش و پرورش به عنوان دینامیک های محلی و تاثیرات آنها در کل سیستم آموزش و پرورش امکان پذیر است و باید بتوان به درستی آنها را تا حد ممکن مدل نمود و بعد از اصلاحات، با ارائه مجموعه ای از تصمیم گیری های دنباله دار زمینه ای فراهم کرد تا سیستم آموزش در افزایش بهره وریِ درآموزش و توسعه اقتصادی به بهبود قابل ملاحظه ای دست یابد.
کلیدواژه ها:
اثر پروانه ای، سیستم های دینامیک محلی، منابع مالی، نیروی انسانی، افزایش بهره وری، توسعه اقتصادی .
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login