توانمندسازی مدیران مدارس دروازه تمرکززدایی نظام آموزشی
کد مقاله : 1200-CNF-FULL
نویسندگان:
زهرا افشارکهن *1، جواد هداوند2
1کارشناس مطالعات تطبیقی، بین الملل و پژوهش
2رئیس گروه مطالعات تطبیقی . مرکز امور بین الملل وزارت اموزش و پرورش
چکیده مقاله:
مدیران مدارس به دلیل نقش هدایتگری و تسهیلگری، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده‌ی تحول و پیشرفت به شمار می‌آیند. مدیریت هدفمند، می‌تواند فضای آموزشی و عملکرد تمامی کارکنان را تحت تأثیر قرار دهد. هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی روند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در ایران و مقایسه با سایر کشورها است. روش انجام این پژوهش اسنادی و با مطالعه و بررسی تحقیقات انجام گرفته موجود توسط محققین در این زمینه است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زیربنای ساختاری مدرسه محوری، تمرکززدایی و تفویض اختیار به مدیران مدارس است که باید به صورت تدریجی و بر اساس بافت و موقعیت صورت پذیرد . یکی از استلزامات تحقق تمرکززدایی، توانمندسازی مدیران است. بر اساس یافته‌ها، مدیر مدرسه باید ضمن برخورداری از مهارت‌های مدیریتی، رهبر آموزشی خوبی نیز باشد. شرایط منطقه آموزشی و مدرسه خود را به خوبی بشناسد، بر نیازها و بحران‌ها آگاهی داشته باشد و منطبق با بافت و نیازهای موجود برنامه‌ریزی نماید. در تحقیقات صورت گرفته مشخص می‌شود عبارت یا واژه‌ی جایگزینی برای «مدیریت» وجود ندارد و عبارت «رهبری آموزشی» ، مفهومی تکمیلی برای مدیریت مدارس به شمار می‌رود و ما در نظام آموزشی به مدیرانِ راهبر نیاز داریم. نگاهی به عملکرد کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه نشان می‌دهد در ایران شرایط و صلاحیت‌های مورد نیاز جهت فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی با سایر کشورها فاصله و تفاوت زیادی دارد و ضرورت دارد در این زمینه و شاخص‌های مورد نظر، بازنگری و اصلاح صورت گیرد.
کلیدواژه ها:
تمرکززدایی، توانمندسازی، مدیران راهبر، انتصاب مدیران، مدرسه محوری
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login