بودجه ریزی عملیاتی در آموزش و پرورش و مقایسه ی تحلیلی سهم از GDP آن با سایر کشورها
کد مقاله : 1198-CNF-FULL
نویسندگان:
قادر دروگری *
مدیر دبستان پسرانه
چکیده مقاله:
با استناد به تکالیف مندرج در سند راهبردی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و راهکارهای ۲۰ و ۲۴ و ۳۲ در خصوص مدیریت بهینه منابع و مصارف و شفاف سازی و برنامه ریزی برای افزایش سهم اعتبارات آ-پ و رصد کردن تحولات نظام های آ-پ منطقه،جهان اسلام و جهان(راهکار۱/۳۲) ابتدا بودجه ریزی عملیاتی و هزینه یابی محصول (دانش آموز) در آ-پ ایران انجام یافته وجداول محاسباتی تدوین و سپس به سهم آ-پ ایران از GDP پرداخته و با سایر کشورها مقایسه شده است.موضوع افزایش کارایی و اثربخشی هزینه ها و خروجی متناسب با اهداف دستگاه هدف اصلی و نهایی بودجه ریزی عملیاتی است.به همین منظور جهت ارزیابی دو فرآیند کارایی و اثربخشی هزینه ها در آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف مندرج در نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد انتظار است و بایستی بررسی شود کدام شاخص های عملکردی می تواند این ارزیابی را به نحو احسن انجام دهد. بودجه ریزی عملیاتی یک فرآیند نتیجه گراست و اگر بر این مبنا برنامه ریزی نشود خاصیت خود را از دست می دهد. این تحقیق به بررسی سهمی که کشورهای مختلف از GDP برای آموزش و پرروش تخصیص می دهند نیز پرداخته و فاکتورهای مختلف آن را با آموزش و پرورش ایران مقایسه می کند.
کلیدواژه ها:
بودجه ریزی عملیاتی-GDP
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login