راه برون رفت از مشکلات اقتصادی نظام کنونی آموزش و پرورش (مطالعه موردی : تجربه اجرای قیمت تمام شده در منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383)
کد مقاله : 1097-CNF-FULL
نویسندگان:
محمد رضا همائی ابیانه *
مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
چکیده مقاله:
نظام کنونی آموزش و پرورش کشور از انبوه نیروی انسانی نیروی مازاد کمبود اعتبار و سومدیریت‌ها رنج میبرد و تنها در صورت حرکت به سوی مدیریت مشارکتی می‌توان از پس انبوه مشکلات برآمد .
دربرداشت از این قانون اساسی دچار سوء تفاهم هستیم . در آموزش دولت متولی یا متصدی.اکنون دولت متصدی است ودر کلیه امور دخالت و دارای سیستم متمرکز هستیم . مردم حق انتخاب ندارند، لذا مشارکت نداشته فشار تامین بودجه و کسری بودجه مزمن دولت را در معرض آسیب قرارداده.
در تجربه موفق اجرای بندب تبصره4 بودجه سالهای 82 و1383 با عقد قرارداد قیمت تمام‌شده با منطقه 18 شهر تهران پرداخت189هزارتومان سرانه وواریز به فصل پنجم موافقتنامه، مسئولیت کامل منابع بعهده منطقه بود، دراین نظام آموزشی که بیش از90%‌بودجه پرسنلی فصل 1و6 است درمحروم‌ترین نقطه شهر تهران پدیدار شد.
در این شیوه با اعتماد به‌ مدیران و تفویض اختیار لازم و نظارت بر عملکردشان متوجه شدیم که با جلب مشارکت بدنه اجرائی و مدیریتی ، بسیاری از مسائل حل شده و صرفه‌جویهای قابل ملاحظه‌ای را شاهد بودیم. اگر بتوان یک گام به جلوتر رفت و همانند دانشگاهها بصورت هیات امنائی اداره شده و بودجه تخصیص سرانه‌ای شود، با ایجاد سیستم عدم تمرکز جلب مشارکت والدین را جلب کرد ، مسلما آثار و نتایج درخشانی حاصل شده و فشار بودجه آموزش و پرورش کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت .
با آسیب شناسی این تجربه و رفع موانع و محدودیتهای آن در نظام کنونی اقتصاد آموزش و پرورش ، راه برون‌رفت از مسایل و مشکلات موجود فراهم می‌گردد .
کلیدواژه ها:
بودجه ریزی عملیاتی- بودجه ریزی بر مبنای عملکرد- قیمت تمام شده فعالیت های آموزشی - آموزش و پرورش - منطقه 18آموزش و پرورش شهر تهران
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login