شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه انسانی در سازمان های آموزشی و میزان انعکاس آن ها در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران
کد مقاله : 1071-CNF-FULL
نویسندگان:
جواد آقامحمدی *
دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده مقاله:
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه انسانی و تعیین جایگاه آن در اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری شامل اسناد تحولی(مبانی نظری تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران) جمعا 507 صفحه بدون مقدمه، صورت جلسات و منابع بودند که تمامی آن‌ها به عنوان نمونه آماری به روش سرشماری(کامل شماری) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها سیاهه وارسی و تحلیل محتوی بود که روایی آن توسط سه نفر از خبرگان و صاحب نظران تأیید و پایایی آن با استفاده از روش اسکات(89 درصد) که به روش توافق بین صاحب نظران مشهور است، بدست آمد. داده های حاصل از تحلیل محتوا یعنی مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه انسانی با استفاده از منابع و متون معتبر استخراج و سپس در قالب آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج و یافته های پژوهش بخش کیفی تحلیل محتوی نشان داد که 19 مؤلفه ی تشکیل دهنده سرمایه انسانی عبارتند از: خرد، توانایی حل مسأله، خلاقیت، روحیه کارآفرینی، اعتماد به نفس، تجربه، دانش و تخصص، ریسک پذیری، انجام کار گروهی، مهارت فناوری، روحیه پژوهشگری، روابط بین فردی، قدرت تصمیم گیری، مهارت ادراکی، مهارت های سازماندهی، صداقت، ایمان، اخلاقیات، تعهد سازمانی. از میان 19 مولفه تشکیل دهنده سرمایه انسانی قدرت ایمان، دانش و خلاقیت و نوآوری دارای بیشترین میزان فراوانی در اسناد تحولی آموزش و پرورش بوده است.
کلیدواژه ها:
واژه های کلیدی: سرمایه انسانی، آموزش و پرورش، اسناد تحولی بنیادین.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login