تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ی ابتدایی در رابطه با مباحث و مسائل اقتصادی
کد مقاله : 1025-CNF-FULL
نویسندگان:
جعفر ابراهیمی *
گروه علوم تربیتی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان ، ایران
چکیده مقاله:
این تحقیق با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ی آموزش ابتدایی در رابطه با مباحث و مسائل اقتصادی انجام گرفته است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه ی گرد آوری داده ها می توان آن را در زمره ی تحقیقات تحلیل محتوا از نوع کمی تلقی نمود . جامعه ی پژوهش کتاب های درسی دوره ی ابتدایی بوده است که از مجموع 39 جلد کتاب در این دوره , 15 جلد کتاب با 3 عنوان هدیه های آسمانی , بخوانیم و تعلیمات اجتماعی انتخاب و تحلیل محتوا شده اند . برای گرد آوری داده ها از سیستم مقوله بندی و تجزیه و تحلیل آن ها از آزمون آماری کای دو با بهره گیری از نرم افزار SPSS استفاده شده است . نتایج به دست آمده حاکی از این است که بیش ترین میزان توجه کتاب های درسی دوره ی ابتدایی در میان پایه های مختلف مربوط به پایه ی پنجم و کم ترین میزان توجه مربوط به پایه ی اول می باشد . در میان کتاب های درسی ، بیش ترین توجه در کتاب های مطالعات اجتماعی و کم ترین توجه مربوط به کتاب های هدیه های آسمانی می باشد . در نتایج به دست آمده بین کتاب های درسی دوره ی ابتدایی و مباحث و مسائل اقتصادی رابطه ی معنا داری وجود نداشته است .
کلیدواژه ها:
تحلیل محتوا , کتب درسی , دوره ی ابتدایی , مباحث و مسائل اقتصادی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login