الگوی تلفیقی(بومی-تطبیقی)توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی به عنوان راهکاری موثر برای ارتقاء کیفیت منابع انسانی آموزش و پرورش
کد مقاله : 1014-CNF-FULL
نویسندگان:
محمد محمدی *
رئیس اداره آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
چکیده مقاله:
این پژوهش با هدف ارائه الگوی توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی،مبتنی بر راهکار9-11 و3-22سندتحول بنیادین انجام شد.در این تحقیق از روشهای ترکیبی(کیفی وکمی) استفاده گردید.در فاز کیفی از روش تطبیقی برودی استفاده شده که جامعه آن شامل،ایران و تمامی کشورهایی بوده که در زمینه ی توانمندسازی مدیران مدارس فعالیت داشتند.ازهر قاره یک کشور(امریکا،انگلیس،استرالیا،ژاپن و افریقای جنوبی) بر اساس شیوه ی نمونه گیری هدفمند و مستندبه جایگاه آنها در مطالعات بین المللی تیمزبه عنوان نمونه انتخاب شدند.جامعه آماری بخش کمی کلیه مدیران مدارس ابتدایی ایران(30900نفر) بوده که براساس نمونه گیری تصادفی خوشه ی از بین 7 ناحیه ی کشور( ناحیه بندی مورد استفاده درکنکور) ناحیه 3 کشور به عنوان نمونه آماری(336نفر) انتخاب گردید.ابزار مورد استفاده در بخش کیفی غالباً جداول تطبیقی و در فازکمی پرسشنامه تدوین شده براساس نتایج مطالعات بخش اول بوده که با استفاده از نظرات نخبگان روایی وبا محاسبه ضریب آلفای کرونباخ(0.97)ونظرات خبرگان پایایی آن تایید گردید.نتایج کیفی این پژوهش شناسایی50مولفه ی توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی کشورها به ترتیب امریکا27،انگلستان24،استرالیا20،افریقای جنوبی20، ژاپن19 و ایران 16مورد بوده است که با تکنیک جبر بولی شباهت ها و تفاوت های آنها استخراج گردید.در بخش کمی با تجزیه و تحلیل داده ها و با استفاده از نرم‌افزارSpss21وLISREL8.8 و مبتنی بر روشهای تحلیل آماری عاملی و معادلات ساختاری،الگویی مبتنی برپنج رویکردبا بارعاملی های بدست آمده به ترتیب مدیریتی/تکنیکی(0.98)،انگیزشی/فوق انگیزشی(0.97)،توانمندی‌های شخصی/معنوی(0.96)،روان شناختی/فراشناختی(0.95)وساختاری/ارتباطی با (0.94)تدوین گردید.اعتبار این الگو بر اساس شاخص‌های برازش مدل‌های ساختاری و نظرات متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و می تواند به عنوان الگویی تلفیقی(بومی-تطبیقی) مورد استفاده مسئولین آموزش و پرورش قرار گیرد
کلیدواژه ها:
توانمندسازی،توسعه مدیریت مدرسه،بهسازی و توانمندسازی منابع انسانی،الگوی توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی،کیفبت بخشی به مدیریت آموزشگاهی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
اقتصاد آموزش و پرورش: مدیریت منابع انسانی و مالی(چالش‌ها، مسائل و راهکارها) با رویکرد تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
login